<% strScriptID = 16 Call subPageTimer_start() %> Interview with DMD in danish

Udrag af Artiklen "Aprils cool way" bragt i Jam Magazine #62 December 1996

Ambient

29. juli i år kom andet udspil fra Peter Fjeldbergs projekt, Double Muffled Dolphin. The Lions Are Growing indeholder otte numre afdæmpet, atmosfærisk computermusik, hvor aktivitetsniveauet umiddelbart synes nær nul. Peter Fjeldberg er ikke helt ening, og tager selv afstand fra betegnelsen ambient:

"I starten var det jo meget praktisk at kunne sige det var ambient, men jeg er blevet lidt træt af det nu. Egentlig synes jeg, der sker for meget til, at man kan kalde det det."

Det er ellers nærliggende at betegne The Lions Are Growing som værende ambient, ovenikøbet oldschool, hvis man tænker på de ambientkategoriserende plader, der kom for et par år siden. Fjeldbergs egen debut fra 94, My Left Side Is Out Of Sync., hører for så vidt selv til deriblandt, og synes man, den nye lyder lidt gammeldags, har det faktisk en forklaring i og med, at flere af numrene blev lavet på samme tidspunkt som debuten.

"Jeg synes, den anden er mere helstøbt og ensartet, jeg kan bedre lide den anden, og så er der nogle numre på den første, jeg måske bedst kan lide...det ved jeg ikke. Numrene på den nye har en større sammenhæng, de lægger i hvert fald bedre op til hinanden. Det er nok sådan, hvad jeg laver af musik, det er, hvad der kommer ud af mig, men jeg har jo også lavet andet, jeg var jo også med i How Do I..."



Automatematik

Peter Fjeldberg har udover at komponere, hvad man også fristes til at benævne chill out-musik, for at fremme forståelsen, faktisk flere jern i ilden. Et af dem er ideen om matematik musik...

"Det er der jo egentlig i forvejen, men jeg vil gerne have ført det helt ind i min computer, så jeg har kontrol over regnestykket fra ende til anden. Det ville formodentlig give noget helt andet musik, det ville ligesom fjerne slutproduktet fra startstedet. Det ville gøre det til en overraskelse hver gang, det ville fjerne sammenhængen mellem musik og arbejdsproces."

Eftersom man ikke kan leve af at lave elektronisk plader i Danmark, har Peter Fjeldberg freelancearbejde hos et internetfirma, og på hans egen hjemmeside er en såkaldt ambient automat ved at tage form...

"Hele projektet er, at det skal være sådan en slags kinesik æske. Automaten laver musik 24 timer konstant, hvis man har lyst til det, men hele pointen er så, at man starter udefra, og der er der bare én knap, hvor man kan tænde og slukke for den. Hvis man synes det er ok, så behøver man ikke at se mere af den, vel.. Så kan man komme ind i dennne her boks og komme ind i næste niveau, hvor der er nogle flere ting, man kan stille på, og meningen er, at man skal kunne komme længere og længere ind, indtil man ikke kan finde på mere at lave."

Med sangerinden Helene Olsen genindspillede han sidste år Steppeulvenes "Flip" på hyldestpladen Hip, og det er ikke utænkeligt, at man kommer til at høre mere til dette samarbejdsprojekt, da et demobånd er undervejs.
Derudover trækker film- og reklamemusik og så selvfølgelig udgivelser på April...

"Jeg vil ikke på andre pladeselskaber, jeg får lov til at lave, hvad jeg vil, og så udgiver de det, hvis de ellers synes om det. Men de siger ikke, at man skal lave noget om. Det andet synes jeg er generende, altså når jeg nu endelig får taget mig sammen til at komme ud med det, så skal det også være sådan, ellers kan det være lige meget!"

Sea

<% Call subPageTimer_stop() %>